دانستنی‌ها

پمپ آب خانگی کم صدا چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین پمپ آب خانگی بی صدا

پمپ آب خانگی کم صدا چه ویژگی هایی دارد؟

همواره سرو صداهایی که توسط پمپ ها ایجاد می گردد، مخل آسایش و آرامش متقاضیان این عرصه بوده است. لذا همواره متقاضیان این محصول به دنبال بهترین پمپ آب خانگی بی صدا می باشند. ولی آیا این گونه پمپ ها وجود دارند؟

همانطور که در مقالات قبلی در رابطه با راهنمای خرید پمپ آب خانگی ذکر کردیم، اولین نکته در داشتن بهترین عملکرد، انتخاب درست پمپ از مراکز فروش پمپ آب اصفهان می باشد. از موضوعاتی که می توان به آن ها اشاره کرد: تعداد طبقات، میزان آب مصرفی، تعداد شیر ها و … می باشد. با محاسباتی که در این بخش آمده است شما می توانید به راحتی پمپ مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما همواره نظر کارشناسان فنی در این عرصه را هم در نظر داشته باشید. از دیگر ویژگی هایی که مخصوصا برای مشتریان در بحث پمپ آب خانگی اهمیت دارد، بحث بی صدا و یا کم صدا بودن پمپ ها می باشد.

پمپ ها دارای دو دسته اند، یکی پمپ های سانتریفیوژی که معمولا” خارج از واحد و در پارکینگ می شوند. این پمپ ها به هیچ عنوان در دسته بی صدا قرار نمی گیرند بلکه بسته به نوع پروانه ، توان پمپ و فشار آب صدای آنها از کم تا زیاد متغیر است. دسته دوم پمپ آبگرمکنی است که این دسته در دسته پمپ آب بی صدا خانگی قرار می گیرند و عملا” صدای چرخش پروانه پمپ در آنها به قدری اندک است که به سختی می توان متوجه آن شد. این دسته پمپ ها درون واحد قرار می گیرند و غالبا” از توان پایینی برخورداند.

بهترین پمپ آب خانگی بی صدا

در ادامه مقاله به توضیح بهترین پمپ آب خانگی بی صدا و نحوه انتخاب آن می پردازیم :

بهترین پمپ آب خانگی بی صدا

انتخاب درست پمپ:

پمپ اگر به درستی انتخاب شود و هد یا دبی کمتر و یا بیشتر را به ما بدهد، به شدت به پمپ آسیب خواهد زد و از طول عمر پمپ می کاهد. برای انتخاب دقیق و فنی پمپ ها می توانید با گروه ما تماس بگیرید.

نحوه نصب پمپ:

نحوه نصب عاملی بسیار موثر در کم صدا و یا صدادار بودن پمپ می باشد. برای مثال اگر فنداسیون محکم نباشد. و یا اگر روتور بالانس نباشد، سر و صدا و ارتعاشات زیادی به وجود خواهد آمد. مکان نصب باید طوری در نظر گرفته شود که پمپ، پایین تر از سطح مکش قرار گیرد. تا فشار مکش مثبتی را داشته باشد. معمولا برای جلوگیری از فرسوده شدن بوشن های اتصال، یاتاقان ها و شکستن محور پمپ از یک شاسی مستحکم جهت نصب پمپ و موتور در نظر گرفته می شود.

میزان اسب بخار:

در پمپ ها معمولا توان را به صورت اسب بخار و یا کیلو وات بیان می کنند. میزان اسب بخار (HP) بر روی صدای پمپ تاثیر به سزایی دارد . این بدین معنی است که توان پمپ بالاتر رود (اسب بخار بالاتری داشته باشد) طبیعتا میزان مکش بالاتری هم خواهد داشت. که این مکش بالاتر، صدای بالاتری هم ایجاد خواهد کرد. پمپ های نیم اسب و تک اسب که برای آپارتمان هایی از یک طبقه تا چهار طبقه مناسب هستند. صدای کمتری ایجاد می کنند.

طراحی لوله ها:

باید سعی شود که مسیر لوله کشی به صورت مستقیم باشد و از طراحی خم ها. زانویی ها و هم چنین ملزومات لوله کشی غیر ضروری در سیستم لوله کشی اجتناب کرد. فرض کنید که آب در لوله مستقیم جریان می یابد. و در مسیر خود با یک زانویی 90 درجه برخورد می کند. در این حالت علاوه بر افت فشار فوق العاده ای که ایجاد می گردد، سر و صدای زیادی نیز در لوله ها به وجود می آید. هم چنین فاصله بین زانویی و محل اتصال مکش باید 5 برابر قطر مکش و لوله مستقیم باشد.

سایز لوله:

سایز و یا قطر لوله نیز عاملی موثر در ایجاد سر و صدا می باشد. انتخاب قطر لوله با دبی و فشار آب رابطه مستقیم دارد. قطر لوله ورودی نباید کوچکتر از ورودی پمپ باشد و قطر خروجی هم باید با دبی و فشار سیالی که پمپ ایجاد کرده متناسب باشد و باعث افت جریان نگردد. چرا که اگر سایز سایز کوچکی انتخاب شود موجب پر فشار شدن آب و اگر بزرگتر انتخاب شود، فشار کاهش و یا هوا به داخل آن راه می یابد. لذا به هواگیری و هم چنین استفاده از شیر یکطرفه، زوایای زانویی ها و ضربه قوچ آب توجه نمایید.

محیط نصب پمپ:

پمپ را در محلی خشک و درجه حرارت مناسب حداکثر تا چهل درجه نصب کنید. مسطح، خشک و محکم نصب کردن از ارتعاشات و لرزش های پمپ جلوگیری می کند . پمپ های آب خانگی باید به صورت افقی نصب شود.

خراب شدن یاتاقان ها:

خرابی یاتاقان ها می تواند عوامل مختلفی از جمله جازدن، ذرات گرد و خاک و یا آلودگی و خوردگی و… داشته باشد. که در صورت خراب شدن یاتاقان ها، افزایش ارتعاشاتی در فن ها، آسیاب ها و هم چنین سر و صدا در گیربکس های موتور الکتریکی به همراه داشته باشد.

جرم گرفتن و فرسودگی پروانه ها:

پروانه در پمپ وظیفه ی چرخاندن آب و پر فشار کردن را به عهده دارد. حال اگر پروانه ها جرم گرفته باشد و یا ساییده شده باشد، پروانه قادر به پرتاب کردن آب به طرف بیرون نمی شود و سر و صدای مضاعفی را ایجاد خواهد کرد.

سرعت بالای سیال در شیر ها:

هنگامی که سیال با سرعت بالا در مسیر لوله ها جریان می یابد. صدایی شبیه به سوت زدن ایجاد می کند.

فرسودگی و سایش رینگ ها:

رینگ ها که وظیفه ممانعت از خوردگی و سایش و هم چنین ارتغاش پروانه دارند. عملکرد فوق العاده ای در راندمان پمپ خواهند داشت. که اگر فرسایش یابد، نشتی زیاد و ارتعاش در پروانه به وجود خواهد امد. که موجب سر و صدا می گردد. در بعضی مدل های پمپ می توان از رینگ های فرسایشی اسفاده کرد که به راحتی تعویض و جایگزین می گردند.

تنظیم و تراز نبودن کوپلینگ:

کوپلینگ ها در بعضی از پمپ هایی که موتور و پمپ ان ها در یک محور قرار نمی گیرند استفاده می شود. و تا حدی هم راستا نبودن شافت پمپ و موتور را جبران می کند و هم چنین از ساییدگی پمپ جلوگیری می کند. تنظیم و تراز نبودن کوپلینگ، شفت نیز خارج از راستای محور کار می کند. و حتی احتمال شکستگی شفت وجود دارد. زمانیکه شفت درست کار نکند، پروانه به درستی عمل نمی کند. و همه ی این عوامل دست به دست هم می دهند. که راندمان و عملکرد پمپ پایین آمده و سر و صدای مضاعف ایجاد گردد. لذا پروانه ها و محور آن را بررسی کنید و در صورت آسیب و یا سایش پره ها را تعویض نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *